Strefa ciekawych zdarzeń


Obejmując stanowisko kierownicze oczekujemy od siebie i pracownicy oczkują od nas, że będziemy podejmowali trafne decyzje. Co więcej, w domyśle zawarta jest tu ocena, że jeśli decyzja okaże się zła to znaczy, że nie nadajemy się na kierownika. Jest to, więc kolejna pułapka. Nie ma takiej możliwości żebyśmy podejmowali zawsze najlepsze decyzje i żebyśmy znali rozwiązania na wszystkie problemy.

Narzędziem w komunikacji, które skutecznie łączy dwa najważniejsze aspekty komunikacji: czyli czytelny cel naszego komunikatu (po co mówię to, co mówię i czego w związku z tym od Ciebie oczekuję) oraz okazywanie szacunku drugiej stronie, jest asertywność, a ściślej asertywny komunikat „ja”.

Zachowanie asertywne

10 Stycznia 2016

Zachowania asertywne - zachowania, dzięki którym wyrażamy uczucia, przedstawiamy własne oczekiwania, w sposób bezpośredni, stanowczy i uczciwy, a jednocześnie respektujący uczucia, postawy, życzenia, opinie i prawa innej osoby.

Pułapki zarządzania ludźmi cz.2

10 Stycznia 2016

PUŁAPKA DOBRYCH DECYZJI

 

Obejmując stanowisko oczekujemy od siebie i pracownicy oczkują od nas, że będziemy podejmowali trafne decyzje. Co więcej, w domyśle zawarta jest tu ocena, że jeśli decyzja okaże się zła to znaczy, że nie nadajemy się na kierownika. Jest to, więc kolejna pułapka. Nie ma takiej możliwości żebyśmy podejmowali zawsze najlepsze decyzje i żebyśmy znali rozwiązania na wszystkie problemy. Im wcześniej uświadomimy sobie to i swoim pracownikom, tym mniej frustracji czeka nas i ich. Najlepiej od razu zapowiedzieć pracownikom, że będziemy podejmować decyzje, ale będziemy też je odwoływać czy zmieniać, jeśli okażą się błędne. Jest to normalne w zarządzaniu. Dlatego ważne, aby pracownicy nie tylko to rozumieli, ale także wspierali kierownika w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów.

Jeśli pracownik ma problem w swojej pracy jego obowiązkiem jest poszukiwanie rozwiązań. Bardzo często to kierownicy od razu przejmują sprawę, w poczuciu obowiązku, że skoro są kierownikami, to powinni znać rozwiązanie i powinni wspierać pracowników. Taka postawa w przerysowanym wariancie prowadzi do tego, że pracownicy wykonują tylko polecenia szefa, który rozwiązuje wszystkie ich problemy. Jeśli pracownik natrafia na problem w realizacji zadania, jego obowiązkiem jest poszukiwanie i proponowanie rozwiązań. Powinien przyjść do kierownika ze swoimi propozycjami rozwiązań lub z „historią” ich poszukiwania. Pracownik, który myślał nad problemem, umie odpowiedzieć na pytanie: „jakie opcje już rozpatrywałeś”.

Elementem, który silnie wzmaga w pracownikach umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów oraz ich motywację do pracy, jest mówienie im o kontekście wydawanych poleceń, podejmowanych decyzji i aktualnej sytuacji, w jakiej znajduje się firma. Pracownik nie tylko czuje się doceniony, ale posiada wiedzę, dlaczego i z jakich przyczyn jest jak jest. Pracownik rozumiejąc kontekst, ma więcej danych, aby znaleźć rozwiązanie problemu, ale także przewidywać zagrożenia.

Pułapki zarządzania ludźmi cz.1

21 września 2016

 

Kiedy obejmujemy stanowisko zarządzającego bardzo często mamy wyobrażenie, że „będę idealnym szefem”. Będę skutecznie motywował ludzi, pracownicy będą mnie lubili, będę wydawał same dobre decyzje. Takie wyobrażenie kryje w sobie pułapki myślenia mogące powodować niepowodzenia w prowadzeniu zespołu, małą skuteczność, konflikty a wreszcie wypalenie zawodowe menedżera. 

Jedną z najczęstszych pułapek w jaką popadają nowi menedżerowie jest pułapka lubienia.

Dla większości z nas ważne jest abyśmy byli lubiani. Jednakże w sytuacji, kiedy zarządzamy ludźmi, potrzeba ta utrudnia nam życie i sprawia, że jesteśmy nieskuteczni, jako kierownicy. Obejmując stanowisko najlepiej, jeśli sami sobie powiemy, że jest to niemożliwe, aby pracownicy zawsze nas lubili.

Co więcej prawdopodobnie będzie sporo takich sytuacji, kiedy nie będą oni zachwyceni naszymi decyzjami, wydawanymi poleceniami, konsekwencjami wyciąganymi przez nas za brak wykonania zadania. To nad czym powinniśmy pracować w kontakcie z naszymi podwładnymi to wypracowanie sobie u nich szacunku.

Pułapka lubienia działa także w drugą stronę. W sytuacji ocenienia pracowników bardzo trudno jest nam być obiektywnym, zwłaszcza, jeśli nie mamy narzędzi do oceny pracowniczych. Bardzo trudno jest nam oddzielić własne sympatie czy antypatie, względem pracownika, od faktów. Trudno nam ukarać, wydać niepopularne polecenie, kogoś, kogo lubimy, ale też trudno nam zauważyć pozytywne aspekty pracy kogoś, kogo nie darzymy sympatią. Więcej wybaczamy tym, których lubimy i bardziej „punktujemy” tych, których nie lubimy.

Czym jest asertywność?

21 września 2016

Asertywność budzi w nas często wiele skojarzeń, czasem negatywnych. Wynika to z tego, że jest wiele definicji i sposobów rozumienia istoty asertywności. Dla nas asertywność do sposób myślenia oraz sposób wypowiedzi opierający się na szacunku: szacunku do siebie i do innych. Bez niego wszystkie techniki asertywne nie będą skuteczne. 

Ponadto istotą komunikacji asertywnej jest mówienie o faktach zamiast stosowania ocen tych faktów. Stwierdzenie "nie wysłałeś maila tak jak się umawialiśmy" jest innym komunikatem niż "zlekceważyłeś moje polecenie". Pierwsze opiera się na faktach, drugie jest oceną, interpretacją, dlaczego ktoś zachował się tak, a nie inaczej. Nigdy nie mamy pewności jakie są intencje i cele drugiej osoby, w rozmowch mówmy więc o tym co widzimy, słyszymy a nie o tym co uważamy, że ktoś sądzi lub chciał nam pokazać.

Dlatego głównym narzędziem asertywności jest komunikat JA, w którym mówimy "za siebie i o sobie", mówimy o faktach, emocjach i oczekiwaniach jakie mamy w związku z tym od drugiej strony.

Barbara Mastalerz
+48 600 467 444
szkolenia@sendor.pl

Urszula Sendor
+48 663 275 557
szkolenia@sendor.pl

Agnieszka Buczek
Doradca klienta
+48 507 733 906
agnieszka.buczek@sendor.pl

Sendor Training Sp. z O.O.
ul. Zimorodków 1/4
40-534 KATOWICE

NIP: 9542749785
KRS: 0000517743
REGON: 243610351


Created by: iluzja.net strony na abonament, nowoczesne strony internetowe
www
Hosted by: 3xu.eu - usługi SEO, śledzenie GPS