Strefa ciekawych zdarzeń


PUŁAPKA LUBIENIA

Dla większości z nas ważne jest abyśmy byli lubiani. Jednakże w sytuacji, kiedy zarządzamy ludźmi potrzeba ta utrudnia życie nam i naszym pracownikom. Sprawia, że jesteśmy nieskuteczni, jako kierownicy a nasi pracownicy często nie rozwijają się. Co ważne: dobra atmosfera w pracy jest jedną z najważniejszych rzeczy w zarządzaniu! Jednak kierownik, który ma silną potrzebę akceptacji może unikać trudnych i niepopularnych decyzji i zachowań.

 

Narzędziem w komunikacji, które skutecznie łączy dwa najważniejsze aspekty komunikacji: czyli czytelny cel naszego komunikatu (po co mówię to, co mówię i czego w związku z tym od Ciebie oczekuję) oraz okazywanie szacunku drugiej stronie, jest asertywność, a ściślej asertywny komunikat „ja”.

Zachowanie asertywne

10 Stycznia 2016

Zachowania asertywne - zachowania, dzięki którym wyrażamy uczucia, przedstawiamy własne oczekiwania, w sposób bezpośredni, stanowczy i uczciwy, a jednocześnie respektujący uczucia, postawy, życzenia, opinie i prawa innej osoby.

Pułapki zarządzania ludźmi cz.3

10 Stycznia 2016

PUŁAPKA LUBIENIA

Dla większości z nas ważne jest abyśmy byli lubiani. 

Jednakże w sytuacji, kiedy zarządzamy ludźmi potrzeba ta utrudnia życie nam i naszym pracownikom. Sprawia, że jesteśmy nieskuteczni, jako kierownicy a nasi pracownicy często nie rozwijają się w takim stopniu w jakim mogliby. Co ważne: dobra atmosfera w pracy jest jedną z najważniejszych rzeczy w zarządzaniu! Jednak kierownik, który ma silną potrzebę akceptacji moąe unikać trudnych i niepopularnych decyzji i zachowań.

Obejmujśc stanowisko najlepiej, jeśli powiemy sami sobie, że jest to niemożliwe, aby pracownicy zawsze nas lubili. Co więcej prawdopodobnie będzie sporo takich sytuacji, kiedy nie będą oni zachwyceni naszymi decyzjami, wydawanymi poleceniami, konsekwencjami wyciąganymi przez nas za brak wykonania zadania.

 

Pułapka lubienia działa także w drugą stronę. W sytuacji ocenienia pracowników bardzo trudno jest nam być obiektywnym, zwłaszcza, jeśli nie mamy narzędzi do przeprowadzania ocen pracowniczych. Bardzo trudno jest nam oddzielić własne sympatie czy antypatie względem pracownika od faktów. Trudno nam ukarać kogoś, kogo lubimy, ale też trudno nam zauważać pozytywne aspekty pracy kogoś, kogo nie darzymy sympatią. Więcej wybaczamy tym, których lubimy i bardziej "punktujemy" tych, któłrych nie lubimy.

Pułapka lubienia objawia się także tym, że jako kierownicy boimy się wymagać od pracowników. Boimy się, że pracownicy uznają, że "robimy im krzywdę, gnębimy ich", jeśli od nich wymagamy czegoś więcej niż dotąd robili. Okazuje się, że krzywdę robimy pracownikowi w sytuacji, gdy te wymagania ograniczajmy i bierzemy zadania na siebie. Nie dajemy wtedy pracownikowi możliwości rozwoju kompetencji. Co więcej pracownik zwykle po jakimś czasie ma pretensje do przełożonego, że "nigdy mu nie kazał‚ tego robić a teraz się od niego wymaga" "inni mają bardziej ambitne zadania" "kolega awansował‚ bo mógł‚ się wykazać a mi kazali robić ciągle to samo". 

Pułapki zarządzania ludźmi cz.1

21 września 2016

 

Kiedy obejmujemy stanowisko zarządzającego bardzo często mamy wyobrażenie, że „będę idealnym szefem”. Będę skutecznie motywował ludzi, pracownicy będą mnie lubili, będę wydawał same dobre decyzje. Takie wyobrażenie kryje w sobie pułapki myślenia mogące powodować niepowodzenia w prowadzeniu zespołu, małą skuteczność, konflikty a wreszcie wypalenie zawodowe menedżera. 

Jedną z najczęstszych pułapek w jaką popadają nowi menedżerowie jest pułapka lubienia.

Dla większości z nas ważne jest abyśmy byli lubiani. Jednakże w sytuacji, kiedy zarządzamy ludźmi, potrzeba ta utrudnia nam życie i sprawia, że jesteśmy nieskuteczni, jako kierownicy. Obejmując stanowisko najlepiej, jeśli sami sobie powiemy, że jest to niemożliwe, aby pracownicy zawsze nas lubili.

Co więcej prawdopodobnie będzie sporo takich sytuacji, kiedy nie będą oni zachwyceni naszymi decyzjami, wydawanymi poleceniami, konsekwencjami wyciąganymi przez nas za brak wykonania zadania. To nad czym powinniśmy pracować w kontakcie z naszymi podwładnymi to wypracowanie sobie u nich szacunku.

Pułapka lubienia działa także w drugą stronę. W sytuacji ocenienia pracowników bardzo trudno jest nam być obiektywnym, zwłaszcza, jeśli nie mamy narzędzi do oceny pracowniczych. Bardzo trudno jest nam oddzielić własne sympatie czy antypatie, względem pracownika, od faktów. Trudno nam ukarać, wydać niepopularne polecenie, kogoś, kogo lubimy, ale też trudno nam zauważyć pozytywne aspekty pracy kogoś, kogo nie darzymy sympatią. Więcej wybaczamy tym, których lubimy i bardziej „punktujemy” tych, których nie lubimy.

Czym jest asertywność?

21 września 2016

Asertywność budzi w nas często wiele skojarzeń, czasem negatywnych. Wynika to z tego, że jest wiele definicji i sposobów rozumienia istoty asertywności. Dla nas asertywność do sposób myślenia oraz sposób wypowiedzi opierający się na szacunku: szacunku do siebie i do innych. Bez niego wszystkie techniki asertywne nie będą skuteczne. 

Ponadto istotą komunikacji asertywnej jest mówienie o faktach zamiast stosowania ocen tych faktów. Stwierdzenie "nie wysłałeś maila tak jak się umawialiśmy" jest innym komunikatem niż "zlekceważyłeś moje polecenie". Pierwsze opiera się na faktach, drugie jest oceną, interpretacją, dlaczego ktoś zachował się tak, a nie inaczej. Nigdy nie mamy pewności jakie są intencje i cele drugiej osoby, w rozmowch mówmy więc o tym co widzimy, słyszymy a nie o tym co uważamy, że ktoś sądzi lub chciał nam pokazać.

Dlatego głównym narzędziem asertywności jest komunikat JA, w którym mówimy "za siebie i o sobie", mówimy o faktach, emocjach i oczekiwaniach jakie mamy w związku z tym od drugiej strony.

Barbara Mastalerz
+48 600 467 444
szkolenia@sendor.pl

Urszula Sendor
+48 663 257 557
szkolenia@sendor.pl

Agnieszka Buczek
Doradca klienta
+48 507 733 906
agnieszka.buczek@sendor.pl

Sendor Training Sp. z O.O.
ul. Zimorodków 1/4
40-534 KATOWICE

NIP: 9542749785
KRS: 0000517743
REGON: 243610351


Created by: iluzja.net strony na abonament, nowoczesne strony internetowe
www
Hosted by: 3xu.eu - usługi SEO, śledzenie GPS